valuewait.nl: is het wat?

Een tijdje terug heb ik mij aangemeld bij valuewait. Hier kun je vragen beantwoorden, daarvoor krijg je credits ('values') en daarvoor kun je dan producten aanschaffen. Het idee is dat je vragen beantwoord tijdens het wachten (bv op de bus), vandaar de naam. Aanmelden is gratis. Het bedrijf heeft een tijdje (nu nog?) een actie gedaan samen met busmaatschappij Connexxion.

Soort vragen
Er zijn onderzoeks- en commerciële vragen. Je kunt een 'privacy'-level opgeven, wat mede bepaald of je ook (indirect) door bedrijven kunt worden benaderd, bijvoorbeeld naar aanleiding van een vragenlijst. Zelf heb ik de pricacy op minimaal staan, maar nog geen enkele keer het gevoel gehad dat mij iets werd opgedrongen. De onderzoekjes bestaan meestal uit 10 multiple choice vragen.

Gebruiksgemak
Het hele systeem is uitermate gebruiksvriendelijk. Je kunt vragen online beantwoorden of (zoals het oorspronkelijk bedoeld was) via je mobiele telefoon. Alhoewel je altijd zelf kunt kijken of er nieuwe vragen zijn, kun je ook tijden aangeven waarop je normaal gesproken staat/zit te wachten of in ieder geval niets aan het doen bent. Wanneer er dan nieuwe vragen zijn, krijg je dan in die tijd een sms. Daarin zit een link en met een beetje telefoon heb je dan zo de enquête voor je. De vragen beantwoorden gaat dan heel gemakkelijk. Je betaalt niet voor het smsje, natuurlijk wel voor je eigen internet (zelf heb ik een onbeperkt abbo dus geen extra kosten).

De values
Je krijgt in het begin een stuk of 30 values, en afhankelijk van het moment waarop je instroomt zijn er een aantal vragenlijsten die je zo kunt doorlopen. Gemiddeld krijg je 10 values per vragenlijst. Tevens krijg je 20 values als je iemand aanmeldt, maar daar zit een maximum op (en er is geen piramide constructie dus je krijgt niets extra wanneer de mensen die jij hebt aangebracht meer vragen beantwoorden).

De kado's
De kadoshop is zeer uitgebreid. Je kunt producten geheel met values betalen, dus dat zijn dan echt je verdiensten. Elk kado heeft een prijs in values. Die beginnen bij +/- 300 values (setje gereedschap, oordopjes) en lopen op tot bijna 10.000 (plasma TV). Een beetje interessante kado's beginnen ergens bij 1500-3000 values.


De keerzijde
De hoeveelheid tijd die je erin moet stoppen om values te verdienen vind ik, mede door de opzet en het gebruiksgemak, best laag (kan prima op de looproute van de bushalte naar mijn eindbestemming). Het probleem is dat het aanbod in vragensessies zeer beperkt is. Ik doe nu 3 maanden aan alles mee en zit tegen de 300 values aan. Daarmee kun je net een rolmaat 'kopen'. Gezien het feit dat een deel hiervan de 'beginspurt' is geweest, kom je dus per jaar op max 1000 values, hoe fanatiek je ook bent. Values zijn max 2 jaar geldig. Dus die plasma TV van 10.000 values is per definitie nooit en te nimmer haalbaar.

En ook al waren die values onbeperkt houdbaar, dan nog ben je afhankelijk van het voortbestaan van het bedrijf, wil je voor grotere zaken sparen. .

Conclusie
Het principe van valuewait is alleraardigst, maar het gebrek aan vragenlijsten maakt slechts interessant voor de aanhouder, op de lange termijn. Bovendien is het uitzicht op hele grote kado's nul door de beperkte houdbaarheid van de values.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten